Lönsamt-med-förfalskningar

Lönsamt-med-förfalskningar

Runt om i Europa uppgår förlusterna till följd av förfalskningar till ca. 60 miljarder euro årligen.

De som förlorar på mest är tillverkare av läkemedel, kläder, vin och sprit, kosmetika och elektronik. Man kan fråga sig, hur är det möjligt att förfalskning av produkter på 2000-talet fortfarande är en så pass lönsam verksamhet? Det finns 5 huvudanledningar till detta som vi kommer att titta lite närmare på.

Anledning 1: Omedvetna konsumenter

Inte alla som köper förfalskade produkter gör det med flit. Vem som helst kan råka ut för bedrägeri. Den globala utvecklingen av Internet och e-Commerce har en stor inverkan på det. När man handlar online (förutom de officiella sajterna) finns det alltid en risk att varorna är falska. Ovanligt lågt pris är ett alarmerande tecken.
Många människor inser inte allvaret med problemet. Falska produkter är ett hot inte bara för plånboken utan även för hälsan. Man måste komma ihåg att även läkemedel och kosttillskott är ofta förfalskade. Köper man dessa medel utanför apoteket, är risken enorm att man råkar ut för falska produkter med okänt innehåll.

Anledning 2: Stora pengar

Förfalskningar av produkter skulle inte vara lönsam om inte vinsten hade varit så pass stor. Det uppskattas att den globala ekonomin förlorar cirka 600 miljarder dollar per år. Förfalskning av produkter har därför blivit en av de mest lönsamma olagliga affärerna. Siffrorna lockar och det dyker hela tiden upp nya „producenter” av falska varor – främst i Asien och Sydamerika.

Anledning 3: Låg risk att bli upptäckt

Ja, ibland hör man att polisen har upptäckt ett stort antal förfalskade produkter, men det är bara toppen av isberget. Tyvärr händer det ofta, att förfalskare medvetet tillåter myndigheterna ”upptäcka” vissa förfalskningar, för att avleda uppmärksamhet från en annan, mycket mer värdefull transport. Dessutom bärs ansvaret nästan alltid av mellanhänder och väldigt sällan av själva förfalskare.

Anledning 4: Ineffektiva skydd mot förfalskningar

Tillverkare klagar ofta på de förluster som orsakas av förfalskning, men inte alla försöker göra något åt saken. Många företag använder fortfarande inte grundläggande skydd eller väljer säkerhetsmetoder som helt enkelt är ineffektiva.
Det skulle räcka att investera i säkerhetsetiketter med hologram för att avsevärt minska risken för förfalskning. Hologram är ett tydligt tecken för kunderna att produkten är äkta. Användningen av hologram bör därför vara uppenbart, speciellt för mindre företag, som också råkar ut för förfalskning.