Bilservice är ganska dyrt och inte alla förare har råd att köpa originaldelar. Reservdelar som produceras av oberoende producenter är ganska populära och har ofta en medelmåttlig kvalitetsnivå. Ett mycket allvarligare problem är dock förfalskade reservdelar. Deras enda fördel är det mycket låga priset. Tillverkare av originaldelar bör därför införa lösningar som skyddar deras produkter mot förfalskning. En av de mest effektiva är säkerhetshologram.

Verkligt hot

Förfalskning är ett globalt problem som berör nästan alla branscher. Allting är bokstavligen förfalskat: kläder, elektronik, mat och till och med medicin. Även om ett köp av oäkta handväska innebär missnöje och dålig kvalitet, kan falska bromsbelägg innebära mycket allvarligare konsekvenser.

Bildelar har en direkt inverkan inte bara på bekvämligheten utan även på säkerheten. Föreställ dig att man bestämmer sig för att montera billigare förfalskade stötdämpare. En sådan produkt har inte testats på något sätt, så det är okänt hur delen kommer att verka i en kritisk situation.

Och sedan kör man in i ett djupt hål, förfalskade stötdämpare förstörs direkt och bilen hamnar i diket. Ett sådant scenario är mycket mer sannolikt än man skulle kunna tro.

Skydd mot förfalskade bildelar är därför av stor betydelse inte bara för hela branschen och de ärliga företagen, men också – och kanske framför allt – för säkerheten av trafikanter. 

Säkerhetsetiketter med hologram och void: ett enkelt och effektivt sätt att motverka förfalskning 

Många tillverkare av fordonsdelar och tillbehör antar att de inte har råd med professionellt skydd mot förfalskning. Detta är inte sant. Hologrametiketter visar sig vara billiga och samtidigt fullständigt tillräckliga för att minska risken för förfalskning.

Hologram är i praktiken omöjliga att kopiera. Genom att sätta ett hologram på förpackningen av t.ex. bromsbelägg eller någon annan bilreservdel, ger man kunden ett tydligt budskap: du köper originalprodukten som är säker, testade, och kvaliteten garanteras av tillverkaren. 

Säkerhetsetiketter och hologram sigill kan placeras inte bara på förpackningen, men också på själva produkterna – om det finns tillräckligt med plats och det påverkar inte produktens funktionalitet. De kan innehålla även streckkod, QR-kod eller annan information. 

Användningen av skydd mot förfalskning visar att varumärket bryr sig om sina kunder och deras säkerhet. Hologram kan också vara en av symbolerna för varumärket och därigenom hjälpa till med att skapa ett professionellt och pålitligt image.