Förtroendet-för-varumärket

Att bygga ett varumärke är en tråkig och dyr process som aldrig tar slut. Alla, även de välkända  varumärken, måste hela tiden bevara ett image och ständigt arbeta för att få konsumenternas förtroende. Den grundläggande uppgiften för varumärkesägaren är att skydda den, särskilt mot illojal konkurrens. Alla branscher har påverkats av problemet med förfalskningsprodukter. Man får inte acceptera problemet, utan att försöka motverka det. Ett effektivt sätt att skydda ett varumärke mot förfalskning är att använda hologrametiketter. Det ger påtagliga fördelar, även för företagets image.

Hologrammet är ett tydligt tecken för kunden

För att förstå hur stor inverkan ett hologram har på ökat förtroende för varumärket, försök att sätta dig i kundens situation. När man som kund har flera produkter att välja emellan, kommer man alltid att ta den som vid första anblicken framkallar positiva associationer (hög kvalitet, utförande, känsla av säkerhet). Ett element som utan tvekan är lockande – är ett hologram.

När man ser att en produkt är kopieringsskyddad med t.ex. försegling, värderar man som kund omedelbart den produkten högre än andra. Varför? Eftersom man har förtroende för produkten och varumärket. Alla föredrar att köpa originella märkesvaror, för att man förväntar sig bättre kvalitet. Och inte bara det: vi kan till och med betala för den produkten mer, om bara tillverkaren övertygar oss om att produkten är värt mer. Ett hologram på förpackningen är tillräckligt.

Just nu är problemet med förfalskningsprodukter väldigt omfattande, och allt fler kunder fattar sina beslut utifrån produktens äkthet. Oäkta produkter anses vara värre – och det stämmer helt och hållet. När man spenderar pengar vill man som kund veta att man spenderar det på något värdefullt. Och säkerhetsetiketten ger kunden just den informationen. 

Prestige för varumärket

Säkerhetshologram och VOID-etiketter är inte bara ett sätt att skydda produkten mot förfalskning, men också ett sätt att investera i varumärket. Brand, som ger konsumenterna en känsla av säkerhet, mottas mycket positivt och prestigefyllt. 

Varje varumärkesägare vill att varumärket ska associeras med kvalitet, tillförlitlighet och innovation. Den består av många element, speciellt anseendemässiga. Märkesmedvetandet i målgruppen har en enorm betydelse i frågan. 

För att det ska vara möjligt, måste man försäkra kunden att ägaren tar själv hand om sitt varumärke, skyddar sin teknologi, design eller koncept som påverkar funktionaliteten. Ett sådant märke erkänns genast som värdefullt och prestigefyllt. Detta gör det möjligt för varumärket att konkurrera om kunder.