Vad förbinder producenter från hela världen? Inte bara affärsintresse. Det handlar också om en global kamp mot förfalskningar. Förfalskare hittar allt bättre metoder för att förfalska produkter, vilket är en förlust inte bara för varumärket utan också för kunder som inte känner till problemet. Vad kan producenterna göra? I rankningen av lösningar som skyddar mot förfalskare upptar hologramm en hög position. Vissa säger dock att det är en gammal metod. Har de rätt?

Förpackningens utseende är en av de viktigaste shoppingmotivationerna

Som forskning visar, väljer kunder ofta produkter på grund förpackningens utseende. Detta är viktig information för producenter som, för att skydda sina varumärken från förfalskare, bör intensifiera sina ansträngningar mot korrekt märkning av förpackningar. I detta avseende fungerar hologrammet utmärkt.

Hologrammet är ett tydlig tecken för kunden: jag har en original, högkvalitativ produkt som är värd att köpa. På så sätt blir tecknet också ett element som skapar varumärkesbilden och ett argument för att köpa en viss produkt.

Effektivt skydd – hur?

Vi utvärderar effektiviteten av skydd mot varumärkesförfalskning genom tre huvudkriterier. Det är: synlighet, enkel verifiering och komplicerad förfalskningsteknik.

Hologrammet är praktiskt taget det enda tillgängliga skyddet som uppfyller alla dessa kriterier. Alla kunder vet vad det betyder och det kan enkelt kombineras med producentens varumärke. Dessutom är hologrammet visuellt attraktivt och motiverar värdet av produkten i kundens ögon.

Svaret på titelfrågan är uppenbart: Hologrammet är fortfarande ett effektivt sätt att skydda produkten mot förfalskning. För företagaren är det viktigt att kostnaden av denna säkerhet är rimlig och dessutom har ett unikt marketingvärde.